Close

Obecná charakteristika

Obecná charakteristika zpravodajství v tisku

    V tištěných i on-line médiích lze najít dva základní druhy materiálů:

    • redakční materiály,
    • inzertní materiály.

    Pozor:

    • seriózní média oba typy materiálů rozlišují a inzertní materiály označují,
    • neseriózní a nekvalitní média inzerci a reklamu někdy neoznačují.

    V redakční části lze opět najít dva základní typy materiálů:

    • zpravodajské materiály,
    • publicistické materiály.

    Pozor:

    • do zpravodajských materiálů nepatří názor jejich autora,
    • do publicistických ano.

    Na čem je založeno zpravodajství:

    • na informacích z minimálně dvou, lépe ze tří zdrojů,
      • výjimkou jsou krátké texty vyloženě informativního, servisního charakteru,
    • na důvěryhodných informacích jako je:
      • autorem zjištěný fakt, skutečnost,
      • zpráva tiskové agentury,
      • tisková zpráva, sdělení tiskového mluvčího,
      • oficiální stanovisko či prohlášení, fakta z oficiálních dokumentů,
      • sdělení vlastních spolehlivých zdrojů autora.

    Pozor:

    • nelze zapomínat, že odborníci a tiskoví mluvčí nemusí vždy hájit pravdu, hájí hlavně zájmy své či svých institucí,
    • spekulace, nedoložitelné informace, nepodložené pomluvy a nařčení, anonymy – to všechno jsou nedůvěryhodné informace:
      • lze s nimi pracovat pouze velmi opatrně,
      • mohou se však někdy stát východiskem pro senzační odhalení.