Close

Dobrá zpráva

1. Dobrá zpráva

  • zpráva informuje o aktuálním dění,
  • píše se v minulém čase.

Zpráva musí odpovídat na základní otázky:

  • kdo,
  • co,
  • kdy,
  • kde,
  • jak,
  • proč,
  • případně ještě s kým, pro koho a za co.

Principem stavby zprávy je takzvaná obrácená pyramida:

  • v prvním odstavci je shrnuta podstata události a nejdůležitější informace,
  • ve druhém odstavci by měla promluvit osoba, která má k události vztah,
  • další odstavce informaci rozvíjí a uvádí reakce téže osoby nebo dalších aktérů,
  • informace se mohou doplňovat, ale také mohou být protikladné.

Ve zprávě má být také background:

  • zasazuje zprávu do širších souvislostí,
  • například připomíná předchozí vývoj,
  • nebo historické a místní souvislosti.

Background se řadí většinou na konec, někdy však také na začátek zprávy:

  • například v případě pokračujících kauz, kdy je třeba čtenáře uvést do děje, protože nečetl předchozí články,
  • může být i zajímavým grafickým prvkem – například jako rámeček s přehledem vývoje událostí.

Možné postupy při psaní zprávy:

  • Chronologický postup:
  • v novinách nejdéle používaný způsob,
  • popisuje událost v časovém sledu, v němž se skutečně stala.
  • Logický postup:
  • hledá příčinný vztah,
  • nejdříve odpovídá na otázku, proč se události stala,
  • teprve potom popisuje a shrnuje další podrobnosti.
  • Akcentující postup:
  • dnes spolu s „příběhovým“ postupem nejvíce využívaný,
  • jako první zdůrazňuje nejdůležitější bod informace, nedodržuje časovou nebo faktickou posloupnost.
  • Příběhový postup:
  • na začátku je velmi krátký mini příběh,
  • pozor, rozlišovat od newsfeature, kdy se příběh prolíná celým textem.

Jak napsat dobrou zprávu:

  1. To nejdůležitější ze zprávy dej na začátek, aby šla zpráva krátit od konce.
  2. Dej si záležet na otevření zprávy a na titulku; jinak si zprávu málokdo přečte; nezačínej citací, která je málokdy tím nejdůležitějším.
  3. Pozor – začátek zprávy nemůže být pokračováním titulku; stejně tak perex je samostatný text.
  4. Odpovídej čtenáři na všechny otázky, nenechávej pochybnosti, ale nekomentuj, tvůj názor do zprávy nepatří.
  5. O tom, co je důležité, rozhoduje čtenář, nikoliv zdroje, nenechej se tedy ovlivnit.
  6. Dej prostor lidem, nechej je ve zprávě mluvit; v článcích nemohou mluvit jen politici, úředníci či odborníci, ale především obyčejní lidé, jichž se problémy týkají nejvíc.
  7. Nezapomeň na sepětí s místem, blízkost.
  8. Piš srozumitelně, jednoduše, ale nepoužívej slang, cizí slova a zkratky, čísla vypisuj nebo zaokrouhluj.
  9. Dej si pozor na používání klišé.
  10. Používej krátké věty a odstavce, text tak neztratí dynamiku.