Close

Obsluha a nastavení kamery

V našem případě popíšeme nastavení a práci s kamerou na kameře s harddiskovým záznamem Sony HDR XR 550. Ostatní podobné přístroje jsou funkčně téměř shodné, jen se trošku odlišně nastavují (zde je potřeba vyhledat nastavení v manuálu konkrétní kamery).

Základní terminologie
shutter
– čas závěrky, podobně jako u fotoaparátu
clona – určuje zaclonění objektivu
gain – citlivost (při vyšších hodnotách přidává do obrazu šum)
bílá – nastavení přirozeného podání bílé barvy
švenk – plynulý pohyb kamerou zprava doleva a opačně
trafo – přiblížení nebo oddálení záběru, transfokace, zoom

Nastavení bílé (white balance)
Toto nastavení se provádí u každého výrobce a prakticky i modelu kamery odlišně. Zde je potřeba sáhnout po manuálu. Zpravidla bývají k dispozici tyto možnosti nastavení:
auto – automatické vyvážení bílé (ve většině případů postačí)
venku (outdoor) – nastavení na sluneční světlo
uvnitř (indoor) – nastavení na umělé světlo zářivek a zárovek
1 stiskem (manual) – pro nás zásadní nastavení. Umožnuje nastavení bílé podle našich představ. Ve většině případů se označuje touto ikonkou (viz obrázek).

Pro nastavení namíříme objektiv kamery na bílou plochu (ideálně papír) tak, aby na ni dopadalo světlo, jehož barevnou teplotu se chystáme nastavit a aby papír zabíral co největší plochu v hledáčku. Poté stiskem nastavovacího tlačítka necháme bílou nastavit. Ikona se rozbliká a nastavení trvá několik vteřin. Nemusí se povést napoprvé, zkoušejte různé varianty, doporučuji kontrolovat na displeji. Zásada je, aby bílá vypadala opravdu bíle a barva obličeje byla přirozená.

Gain
V běžných situacích necháváme gain nastaven na hodnotě 0, přidáváme pouze při špatných světelných podmínkách.
Pozor, při nastavení kamery na Auto se gain nastavuje nekontrolovaně.

Shutter
Standartně necháváme nastavený na 50. Pouze pokud chceme docílit efektu rozmazaného pohybu, snížíme číslo.

Clona
Jeden z nejdůležitějších parametrů. Doporučené nastavení správné clony: najet na obličej natáčeného člověka v nastavení automat a až se clona sama správně nastaví, zaaretovat v poloze manual (viz opět návod ke konkrétní kameře). Pak se ani při švenku po místnosti nebude měnit a podání pleťové barvy bude správné.

Švenk a trafo
Oba typy pohybu doporučuji používat střídmě, většinou vystačíte se statickým záběrem. Pokud už chcete dané pohyby používat, doporučuji následující postup:
Na začátku pohybu vždy ponechat cca 5 vteřin v klidu (statický záběr), pak udělat švenk nebo nájezd takovou rychlostí, aby byl obraz v pohodě čitelný. Ukončit opět 5 vteřin v klidu. Tímto způsobem získáte jedním stisknutím recordu 3 záběry:

  • statický záběr na začátku
  • švenk
  • statický záběr z konce

Stativ
Pokud máte jen trochu možnost, určitě používejte stativ. Doporučuji robustnější model.
Pakliže stativ není k dispozici, snažte se kameru vždy opřít o nějakou vhodnou podložku (zem, zeď, stůl, sloup). Stabilizátor obrazu sice většina nových modelů kamer má, ale nevyřeší problém s třesem záběru a hlavně nakláněním kamery na strany při švenku. V případě nutnosti zkuste použít hledáček kamery místo LCD displeje. Jeho zapřením o oko získáte další bod pro vyšší stabilitu obrazu.